تبلیغات
گیتار چابهار - آموزش وضو در فقه اهل سنت
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : امید بی وس
نویسندگان
نظرسنجی
من به آقای...








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
گیتار چابهار
شنبه 8 مرداد 1390 :: نویسنده : امید بی وس       


بدون پاکی و طهارت نماز خواندن درست نیست ، وضو گرفتن باعث نشاط و شادابی جسمی

 

و روحی می شود

 

 


وضو دارای فرضیات(واجبات) ، مستحبات و مکروهاتی است که  در این مقاله به فرضیات

 

 وضو می پردازیم:

 

1- نیت:


ابتدا در قلب قصد رضای خدا و ادای نماز را کرده وعبارت"بسم الله الرحمن الرحیم" را بگویید

 

 و هر دو دست را تا مچ بشویید و سپس دهان(مضمضه) و بینی تان را تمیز کنید.

 

2-شستن صورت:

 


صورت خود را از جایی که موی سر روئیده تا چانه و از دو طرف تا نرمه گوش بشویید.

 

3-شستن دستها:

 


پس از شستن صورت اول دست راست و بعد دست چپ را سه مرتبه تا آرنج بشویید

 

4-مسح سر:

 

پس از شستن صورت و دست ها با رطوبتی که بر دست مانده یا دستها را با آب خیس

 

 نموده و سر را مسح می کنیم ،بدین صورت که کف دست را از ابتدای موی پیشانی به

 

طرف عقب سر برده و سر را مسح می کنیم بعد هر دو دست را از طرف عقب به جلو دور

 

داده تا باقیمانده سر نیز مسح شود و سپس با دستان تر گوش ها و گردن را مسح می کنیم.

 

5- شستن پاها:

 


بعد از مسح سر،ابتدا پای راست و بعد پای چپ را هر کدام تا پشت قوزک پا می شوییم

 

 و با انگشت کوچک بین انگشتهای پا را تمیز می کنیم.

 

 

خلاصه مطلب:

 


وضو گرفتن جهت طهارت نماز ضروری می باشد بدین صورت:

 

1.نیت

 


2.شستن دست ها تا مچ

 


3.مضمضه(آب در دهان کردن)سه مرتبه

 

 

4.تمیز کردن بینی(سه مرتبه)


 

5.شستن صورت(سه مرتبه)


 

6.شستن دست ها تا آرنج

 


7.مسح سر ،گوش و گردن(یک مرتبه)

 

 

8.شستن پاها تا قوزک

 


توجه:وضو گرفتن باید به صورت پیوسته و پیاپی انجام گیرد و بین اعمال فاصله نیفتد.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 10 فروردین 1393 09:41 ب.ظ
سلام بر آنان كه هدایت میشوند ، من مدت پانزده سال است به اهل سنت گرایش پیدا كردم ، علت آن هم این بوده كه از شیعه بجز دروغ و تزویر چیزى ندیدم ، بیاد دارم از روحانى سالخورده متواضعى از اهل سنت پرسیدم شما حق میگویید یا شیعیان ؟ با فروتنى پاسخ داد : آنكه اخلاصش بیشتر است ، اما از شیعیان جز فحاشى به صحابه رسول الله و اهل بیت مكرمكه ایشان چیزى نمیشنویم ، حضرت ابوبكر ، یار غار و پدر زن / حضرت عثمان داماد ملقب به ذوالنورین ( دو بار داماد رسول الله شدند ) حضرت عمر فاروق پدر زن رسول الله / اینها صحابى و خلفاى راشدین هستند كه مورد لعن شیعیان قرار میگیرند ، چرا ؟ شاید از حب حضرت على رضى الله عنه !!!!!!!!
پنجشنبه 7 فروردین 1393 03:42 ب.ظ
خفه شید سنیان بی پدر لعن الله عمر وابابکر عمر و ثم عثمان عمر.........حق است مولی الموحدین حیدر کرار حق است حق است حق است کوری همه عمری ها .کثافت های بی پدر.لعت الله ثم ع
دوشنبه 26 اسفند 1392 09:56 ق.ظ
آیا یه تفاوت در وضو گرفتن درسته که بشه دلیل توهین دو فرقه از یه دین؟؟؟؟ ما خودمون با خودمون که مشکل داشته باشیم از بقیه چه انتظاری میره از هرکسی به اندازه ای که از دین فهمیده و درک کرده خدا توقع داره و طبق همونم تو اخرت باهاش برخورد میشه اقا ایمان اصن حرفتون جالب نبود
سه شنبه 20 اسفند 1392 12:37 ق.ظ
سلام. لطفا عزیزان شیعه و سنی کمی مودبانه تر با هم تبادل نظر کنید تا هر جا دستتون به هم رسید سر همدیگرو نبرید
جمعه 9 اسفند 1392 09:42 ق.ظ
ببخشید ولی دارم حقیقت رو میگم سنی ها در یک کتاب به نام بخاری به پیامبر ها توهین کردند مثلا گفتند در روز قیامت اتش های جهنم داغ میشود خدا جلویشان ظاهر میشود ومیگوید من خدای شما هستم ولی مردم باور نمی کنندوخدا پایش را در اتش داغ وسوزان می گذارد ومیگوید دیدن من خدای شما هستم .... من که این پیام را فرستادم شیعه بودم
جمعه 18 بهمن 1392 05:46 ب.ظ
جواب آقای محمد نبی
واقعا بهراسید از روز قیامتی که رفیق از رفیق می گریزه خوبه شما که قرآن می خونید به تفاسیر بزرگان اهل سنت نیز رجوع کنید تا ببینید همین آیه ای که می گید در مورد کدوم صحابی است.
اما ریاضی دونستن در حد ابتدایی هم خوبه. این رقمی که نوشتید می دونید چنده اینیکه نوشتید دو برابر جمعیت کره زمین یعنی چهارده میلیارده البته منظورتون یک میلیارد و چهل میلونه اینهم یکی از دروغ های تاریخی و ظلم به شیعست که اینگونه آمار می دهند. ولی به فرض هم که صحیح باشه همیشه کثرت و فراوانی دلیل بر راستی و صداقت نیست خداوند در قرآن فراوان می فرماید: اکثرهم لایعقلون اکثرهم لایشعرون.. کم من فئته قلیلة غلبت فئتة کثیره باذن الله
سه شنبه 1 بهمن 1392 07:46 ق.ظ
تورو خدا انقدر بین شیعه و سنی اختلاف نیاندازید.
اینا همه دسیسه ی غربه.میترسن از اتحاد مسلمین به خدا
من خودم شیعه هستم و به صحابه احترام قائلم، هر چی باشه اونها یه روزی هم رکاب پیغمبر خدا (ص) بودن.
وضو گرفتن برای تمیزی نماز گزار است و هر کی هم هر جوری از فقه و پدرانش آموخته همونجوری عمل میکنه.

یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا

یکشنبه 29 دی 1392 07:43 ب.ظ
سلام به همه ی خواهرا و بردارای شیعه و اهل تسنن (اول از خواهران و برادران اهل تسنن خودم عذر خواهی میکنم که دارم نظر میدم چون این اجازه رو ندارم ....)

دشمن اصلی کس دیگه س پس لطفا وحدت رو بهم نریزین عاجزانه تقاضا مندم


من شیعه م ...
ایه 6 سوره ی مائده که میفرماید
اذ قمتم الی اصلاه فاغسلوا وجوهکم و ایدیکم الی المرافق...

مـثال بخوام بزنم
شما به نقاش میگی این قسمت رو واسم رنگ کن دیگه نمیگی از بالا بیا به اینجا یا از پایین به این نقطه برس...

اما تو روایات چیزی که خوندم و شنیدم اینه که مردم اب وضو گرفتن پیامبر رو به تبرک میگرفتن از سر انگشتان مبارکش ...


یا کتاب وضوءالنبی نوشته علی شهرستانی رو اگر دوستان مطالعه کرده باشن روش وضو گرفتن پیامبر کامل در ان شرح داده شده است ...


بک پرانتز(تو مذهب اهل تسنن رو فرش /موکت/پلاستیک و..... سجده مشکل نداره

واقعا پیامبر رو اینا سجده کرده ؟؟؟)


پرانتز رو میبندم اینجا


اختلاف وضو از اواسط خلافت عثمان شکل میگیره که اوایل همه اعتراض کردن..از جمله عوام /خواص/حضرت علی(ع)

وابن عباس بجای مسح پاها رو شست..

که بعدا مردم رو مجبور کردن به شستن پاها .. (در زمان بنیامیه)


تازمان خلافت عثمان صورت همه ی وضوها شکلی یکسان داشته ومانند وضوی کنونی شیعه بوده
حتی تو ایه ی 6 سوره ی مائده :
وامسحو برووسکم وارجلکم


ودر اخر علت دست بسته نماز خواندن..
وقتی اسیران فارسی رو اوردن نزد خلیفه دوم

انها دست بسته ایستاده بودن..
علت این امر را پرسید و انها جواب دادند وقتی در محضر بزرگان هستیم برای ادب این گونه میاستیم
خلیفه دوم خوشش امد و گف ما نیز از این به بعد در نماز در محضر خدا اینگونه مایستیم


دوستان شرمنده از همه که پر حرفی کردم و ممنونم از اونایی که خوندن

اگر کسی انتقادی داشت لطفا ایمیل بزنه ...
shabgardetanha0074@yahoo.com

حق
یکشنبه 8 دی 1392 04:45 ب.ظ
برادران هیچ فرقی بین سنی و شیعه نیست . ما همه مسلمانیم و نباید این حرف ها رو بزنیم شاید وارد دسته ی گناه کاران بشیم نباید اختلاف بین مسلمانان را گسترش بدیم
نوشته. عبدالله نثرالدین استاد دانشگاه علم دینی ریاض خودم اهل سنتم
دوشنبه 20 آبان 1392 11:03 ب.ظ
فقط خدا only god
جمعه 17 آبان 1392 01:30 ب.ظ
بابا امان از دست این شیعه ها.چی میگین دست برنمیدارین. مگه ما به سایت های شیعه میایم و به اعتقادات شما توحین میکنیم.دست بردارین تو رو خدا
جمعه 22 شهریور 1392 10:31 ب.ظ
اصلا به شما شیعه ها چه مربوط میان تو این سایتا سرک می کشید این همه اینترنتو پر کردین از این اعتقادات خودتون مگه ما اهل سنت چیزی گفتیم
جمعه 22 شهریور 1392 10:25 ب.ظ
خیلی ببخشید آقا حامد که نظر دادی این اهل سنت همه جیزشون برعکس هر کسی یک اعتقاداتی داره شما شیعه هام سرتون تو کار خودتون باشه
چهارشنبه 23 مرداد 1392 08:04 ب.ظ
سلام /آیا شیعه ازدواج موقت رو رسم کرده ؟اگه دوسداری بدونی حقیقت چیه به این منابع رجوع بفرمایید
صحیح مسلم جلد 4 کتاب النکاح المتعة حدیث 1405-1404.
صحیح بخاری جلد6 کتاب التفسیر /تفسیر سوره مائده حدیت 4339.
صحیح بخاری جلد 7 کتاب النکاح باب ما یکره التبتل...حدیث 4787
سه شنبه 15 مرداد 1392 06:56 ب.ظ
ممنون خیلی خوب بود
شنبه 5 مرداد 1392 02:28 ب.ظ
مرسی واقعا نحوه درست مسح سر رو نمیدونستم نماز روزتون قبول
پنجشنبه 27 تیر 1392 05:35 ب.ظ
سلام وبلاگ بسیار خوب با مطالب خوب دارید .
به وب ماهم سر بزنید
اگر موافقید بیا تبادل لینک
پنجشنبه 6 تیر 1392 10:49 ب.ظ
دستت درد نکنه ولی داداش حلالمون کن مطالبتو کپی کردم به نام خودم
امید بی وسمطالب مطعلق به خودتون هست مهربان
شاد باشی
چهارشنبه 29 خرداد 1392 10:03 ق.ظ
ممنون
سه شنبه 28 خرداد 1392 01:24 ق.ظ
پونه مرسی
جمعه 27 اردیبهشت 1392 09:49 ب.ظ
در ابتدا گفتنی است بنا بر شواهد تاریخی دست بسته نماز خواندن بر اساس سنت پیامبر(ص)نبودو از زمان خلیفه ی دوم شروع شده است.در متون اهل سنت امده است:ابوحمید ساعدی صحابی بزرگ برای گروهی از صحابه که در میان انها ابوهریره و سهل ساعدی ابوالسید ساعد و ابوقتاده و حارث بن ربعی مسلمه حظور داشتند کیفیت نماز را از رسول خدا(ص)حکایت میکرد واز مستحات ریز و درشت نام برده ولی از چنین عملی(دست روی دست و روی سینه گذاشتن)سخن نیاورده.
اگر رسول خدادست بسته نماز میخواندند اولا شیعیان دست بسته نماز میخواندند.ثانیا اگر عمل پیامبر بود اهل سنت نیز دست بسته نماز خواندن را واجب میکردند.
سه شنبه 13 فروردین 1392 02:30 ق.ظ
به هر حال آنچه مسلم است، بخش عمده ای از مسلمانان عرب از گذشته تا حال به گونه دیگری غیر از شیوه اهل سنت وضو می گیرند و این معنای مورد عمل اهل سنت را منطبق بر آیه نمی دانند و برخلاف آن عمل می کنند.
در مجموع هم تحلیل آیات قرآن در مورد كیفیت وضو و هم سیره و توصیه ائمه (ع) به ما نشان می دهد كه روش وضوى پیامبر (ص) به روش شیعه بوده است.
برای مطالعه بیشتر می توانید به کتابهای ذیل مراجعه نمایید .
1- راهنمای حقیقت (پاسخ به شبهات پیرامون عقاید شیعه) از آیت الله جعفر سبحانی، نشر مشعر.
2- پاسخهای ما به پرسشهای اهل سنت(پاسخ به چند پرسش فقهی و اعتقادی) از علی عطائی اصفهانی، نشر مشعر.
پى‏نوشت‏ها:
1. شیخ حرّ عاملی، وسایل الشیعه نشر دار الاحیا التراث العربی، بیروت 1412 ق، ج 1، ص 274.
2 . سوره مائده (5) آیه 6.
3. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش ، ج 14 (خدمات متقابل اسلام و ایران،) ص 124
سه شنبه 13 فروردین 1392 02:29 ق.ظ
در هر حال اختلاف عمل در مذاهب اسلامى ناشى از اختلاف برداشت و فهم متفاوت از آیات بوده و سنت پیامبر را هر دو گروه طبق عقیده خود مى‏دانند، اما شیعه افتخار دارد که پیرو ائمه اطهار بوده و پیشوایان معصوم (ع) به آیات الهى و روش و سنت و گفتار رسول خدا (ص) آگاه‏تر بوده اند. اما این که مردم عربستان عربند و این گونه وضو می گیرند دلیلی بر درستی عملکرد آنان نمی شود. زیرا چنان که گفتیم فرقه های اسلامی در نوع عملکرد عبادی خود مستقیما به قرآن مراجعه نمی کنند و فهم رسول خدا و سنت و نقل صحابه در تفسیر عمده آیات را ملاک عمل می دانند.
در خصوص این فهم هم شیعیان مناطق مختلف جهان که بسیاری از آن ها اصالتا عرب هستند. مانند شیعیان عربستان به فهم رسول خدا و اهل بیت مراجعه نمودند که بدیهی است شخص پیامبر و اهل بیت نیز که این تفسیر خاص شیعی را برای ما نقل فرمودند عرب بودند و اهل سنت به فهم بزرگان فقهای خود مراجعه نمودند که احیانا برخی از آن ها اصالتا عرب هم نبودند. مانند ابوحنیفه که در تاریخ تصریح شده وی اصالتا ایرانی بوده است.
سه شنبه 13 فروردین 1392 02:27 ق.ظ
در نتیجه با توجه به نزدیكی اهل بیت به پیغمبر و آگاهی و علم ایشان به كیفیت دقیق رفتار و عمل رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و شریعت اسلام ، به طور یقین می توان دریافت كه آنچه از طریق امامان معصوم به ما رسیده با عملكرد پیامبر نزدیك تر و منطبق تر است بخصوص در مورد وضو كه روایات صریحی همچون روایت ذكر شده وجود دارد .
بر همین اساس شستن پا به جاى مسح که میان اهل سنت رواج دارد، تفسیر خاصى است که از همین آیه مورد نظر ارائه داده‏اند. به نظر آنها کلمه: "ارجلکم" (پاها) بر "وجوهکم" (2) (صورت ها) عطف شده و باید مانند آن شسته شود، اما شیعه معتقد است این کلمه بعد از کلمه رؤوس (سرها) ذکر شده و عطف به آن است و باید پاها را مانند سر مسح کنید و البته بدیهی است که تفسیر شیعه و بیان اهل بیت نزدیک تر به ظاهر آیه است و معنای روشن تر محسوب می شود.
سه شنبه 13 فروردین 1392 02:26 ق.ظ
در زمان خلفا به ویژه خلیفه دوم (عمر) سیاست جلوگیرى از نشر حدیث رواج داشت و خلفاى بعدى تا زمان عمر بن عبدالعزیز، همین سیاست را در پیش گرفتند که سرانجام بسیارى از روایت هاى پیامبر و حوادث صدر اسلام و حتی نحوه اعمال پیامبر به فراموشى سپرده و یا در مورد آن ها اختلاف ایجاد شد و نسل هاى بعدى نسبت به آن بیگانه شدند. اما شیعیان با مراجعه به امامان معصوم (ع) توانستند سنت پیامبر را حفظ کنند و آن را سرمشق زندگى خویش قرار دهند؛ به عنوان مثال در مورد وضو: امام باقر (ع) ظرف آبى برداشت و به وضو پرداخت و فرمود: پیامبر چنین وضو مى ساخت.
سه شنبه 13 فروردین 1392 02:25 ق.ظ
؟در مقام تحلیل و پاسخ باید گفت:
همه مذاهب فقهى اسلامى براى استنباط احکام دین، از یک سرى اصول و مبانى بهره می گیرند. طبیعى است که اگر در اصول، مبانى و منابع استنباط با هم اختلاف داشته باشند، نتیجه و ره آورد استنباط ها متفاوت خواهد شد. بسیارى از اختلافات فقهى شیعه و سنی، ‌ریشه در تفاوت دیدگاه ها در اصول و مبانى استنباط دارد، مثلا‍ً اهل سنت افزون بر قرآن و سنت پیامبر (ص) به سنت صحابه و گاهى به سنت تابعین ارزش مى دهند،‌ ولى شیعه افزون بر قرآن و سنت پیامبر (ص)، به سنت اهل بیت بها مى دهند و سنت صحابه را اگر مستند به سنّت پیامبر نباشد، به عنوان منبع شرعى نمى پذیرند.
اختلاف در وضو هم از همین نوع است. شیعیان با تمسک به حدیث ثقلین که مورد اتفاق فریقین است، به اهل بیت و امامان معصوم (ع) مراجعه مى کنند و احکام شرعى خویش را فرا مى گیرند، امّا اهل سنّت چنین عمل نمی کنند.
سه شنبه 13 فروردین 1392 02:24 ق.ظ
وضو یكی از عبادات دینی و مبتنی بر دستور شارع مقدس است و كیفیت انجام آن به طور دقیق را باید در سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جستجو نمود. زیرا اکثر تعالیم قرآن به شکل مختصر و در حد اشاره بیان شده و نیازمند تفصیلو تبیین از جانب رسول خدا (ص) است و مساله وضو نیز همین گونه بوده نیازمند به سنت در یافتن کم و کیف آن است.
روشن است كه هر یک از مذاهب اسلامی عمل خود در همه اعمال دینی از جمله وضو را مستند به عمل رسول خدا و منطبق بر حقیقت شریعت اسلامی می دانند، اما به یقین همه این ادعاها با حقیقت همخوانی ندارد و تنها یك شیوه می تواند منطبق با شیوه عبادی رسول خدا و نزدك به سنت حقیقی او باشد ؛ اما در این زمینه حقیقت منطبق بر كدام دیدگاه است ؟
سه شنبه 13 فروردین 1392 02:17 ق.ظ
روش وضو گرفتن حضرت محمد (ص) چگونه بوده است؟
شیخ کلینی از زراره نقل می کند که امام باقر(ع) فرمود:"آیا برای شما کیفیت وضوی پیامبر(ص) را نقل ننمایم؟ عرض کردیم: آری، حضرت دستور داد که قدحی از آب حاضر کنند و آن را جلو روی خود گذارد سپس آستین های خود را تا آرنج بالا زد و کف دست راست خود را در آب وضو فرو برد و فرمود: در صورتی که دست پاک باشد باید چنین کرد. سپس مشت خود را پر از آب کرد و بر پیشانی خود ریخت و فرمود:« بسم الله» و آب را بر محاسن خود جاری ساخت و دست خود را بر صورت و پیشانی خود کشید. سپس دست چپ خود را پر از آب کرد و بر روی آرنج دست راست خود ریخت و آن را بر ساق دست خود کشید، آنگاه آب تا سر انگشتانش جاری شد. سپس دست راست خود را پر از آب کرد و بر آرنج دست چپ ریخت و بر ساق دست چپ خود کشید و آب را بر اطراف انگشتانش جاری ساخت و بعد جلو سر خود و روی پاهای خود را با تری باقیمانده در دست راست و دست چپ خود مسح کشید.
سه شنبه 13 فروردین 1392 02:11 ق.ظ
اگر ده میلیارد نفر هم به شیوه شما وضو بگیرند اشتباهه چون حرف خدا بر حرف شخصی که با هزار شک و شبهه تصمیم میگیرد نوع وضو گرفتن مسلمین رو عوض کنه ارجعه
و اگر هم کمی فقط کمی عربی بلد باشید مسح کردن با شستن کلی فرق داره
تو قرآن نوشته وامسحو برووسکم وارجلکم یعنی مسح(دراصطلاح فقهی مرور دادن و گذر دادن دست تر، بدون تسییل-اصابت دست تر به عضو، خواه این تری از ظرف آب باشد یا باقی مانده شستن یکی از اعضای شسته شده)کنید سر و پاهایتان را این واو هم واو عطف است یعنی رووسکم و ارجلکم یک نقش را میپذیرند یعنی هم سر و هم پاها را مسح کنید
خب حالا چرا بعضی ها بجای مسح کردن ...؟
چهارشنبه 30 اسفند 1391 12:24 ب.ظ
شیعه جماعت دنیا رو به این ... کشوند.صیغه رو رایج کرد.تو اهل تسنن اصلا صیغه وجود نداره
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30